torsdag, april 22

Dag 3: Alcatraz


Tredje dagen i USA men det känns som att det var längesen vi var i Sverige trots att dagarna går fort. Idag är vi trötta och sega, speciellt jag. Vi har legat här på hotellrummet i flera timmar nu efter lunch, lite halvt misspepp på vädret idag faktiskt. Skulle inte ha varit så glad över vår tur med vädret igår! Det har småregnat till och från hela dagen och med sina ynka 11°c har det mest varit grått och tråkigt. Men det gjorde ju iofs att besöket på Alcatraz fick den där råa känslan.

Efter frukost tog vi en taxi till Pier 33. Inte förrän då kom smarta jag på att väskan jag valt för dagen inte innehöll mina thai-åksjuketabletter! Försent att vända såklart så oron över att bli sjösjuk var inte rolig i den här blåsten=( Jag som blir yr bara av att åka hiss ibland! Ca 45 min kvar tills färjan skulle gå så det var inte många andra där när vi hämtade ut våra förbokade biljetter. Vet förresten inte om det stämmer det där med att man bör boka biljetter en vecka i förväg, vi bokade ju i måndags kväll=) När det väl var dags att gå ombord hade det samlats otroligt mkt mer folk än vad jag hade förväntat mig, nästan 300 pers hörde vi. Då var det ändå den första turen som skulle vara minst med folk! Vi var välbehållna båda två efter båtresan på ca 10 min, gungade dock en del faktiskt. Började besöket med en audio-tour runt i fängelset där man bla hörde fd fångar berätta om tiden där. Riktigt bra! Gillade det faktum att man inte behövde följa en guide utan kunde kika runt i lugn och ro!=) Här kommer lite bilder från ön!


Måste ta tillbaka det jag skrev i förra inlägget om att det bara var småskit i China Town. På promenixen tillbaka till hotellet idag kom vi nämligen in i området igen men inte till huvudgatan den här gången. Måste vara så att den gatan är mest för turisterna (kunde man iofs ha kunnat räknat ut med lilltån) men för bara på gatan brevid så fanns ju det RIKTIGA China Town. Fruktstånd, små affärer med alla möjliga torkade fiskar och andra oidentifierade varelser blandat med uppstyckat kött och fisk efter hela gatan. Trängsel så det heter duga och galna kineser som antagligen skriker ut vad dom har att sälja. Man får lite thaikänsla och jag kan inte undgå att känna mig lugn och bekant med omgivningen trots kaoset.

Imorgon är det dags för roadtrippen att börja. Känns lite läskigt måste jag erkänna att hämta ut husbilen och ge oss ut i trafiken. Vi har ju sett hur dom kör här i SF, galna! Den är ju så stor också! Men det ska nog gå bra, får ta det lugnt bara. Har inte riktigt bestämt än hur långt vi ska ta oss imorgon men det sistnämnda var Santa Cruz. Vi ska förbi Rei-store och Walmart för att köpa lite nödvändigt och även San José på vägen ner så det blir nog en bra start på äventyret. Ni får antagligen veta imorgon, eller övermorgon för er i Sverige som är 9 h före. Förhoppningsvis får vi tag på internet efter vägen=)

Ett stort minus just nu är att vår nyinköpta reseadapter från Jula var trasig.

Ha det bra!

Sandra

1 kommentar:

  1. Huh... ser ruggigt ut! Både inne och ute om man säger så...

    SvaraRadera